La Fundació Mas Miró i l’Escola Marcel·lí Esquius desenvolupen diversos projectes col·laboratius en el marc del programa “aproPA’T. Museu i Escola aprenem junts”
Aquest matí ha tingut lloc la Fira de projectes en què cada curs ha exposat el procés i el resultat dels seus projectes, fruit de la investigació feta a partir del patrimoni vinculat amb Joan Miró, el Mas i l’entorn de Mont-roig.
Mont-roig del Camp, 17 de juny de 2025 – La Fundació Mas Miró ha realitzat aquest curs escolar quatre projectes educatius col·laboratius amb els alumnes d’infantil 5, 3r, 5è i 6è de primària de l’Escola Marcel·lí Esquius de Miami Platja. Aquests projectes han comptat amb l’assessorament del Centre de Recursos Pedagògics del Baix Camp i amb el suport de l’Ajuntament de Mont-roig del Camp i de la Fundació Privada Reddis.
Durant tot el matí, cada curs ha exposat, davant dels seus companys d’escola i dels seus familiars, el procés i el resultat dels seus projectes, fruit de la investigació feta a partir del patrimoni vinculat amb Joan Miró, el Mas i l’entorn de Mont-roig.
Els alumnes d’I5 han reflexionat sobre quin seria el seu paisatge emocional, i per fer-ho s’han endinsat en el paisatge emocional de Joan Miró, cosa que els ha permès conèixer diversos llocs del municipi, com la platja, Mas Miró, el centre de Mont-roig o l’ermita de la Mare de Déu de la Roca.
L’alumnat de 3r ha estat treballant els mitjans que tenim per comunicar-nos. La visita al Mas els va permetre conèixer com era la comunicació fa 100 anys a través d’objectes personals de Joan Miró, com ara els papers de carta, els papers de telegrama, les postals del poble, la manca de telèfon o televisió… Després d’una visita a Ràdio l’Hospitalet de l’Infant i d’una entrevista amb l’Elena Juncosa, directora de Mas Miró, van optar per tota una sèrie de podcasts per donar a conèixer una mica més el Mas a partir de la seva experiència.
A 5è han treballat el seu propi relat de vida a partir de la biografia de Joan Miró: qui són els nostres avantpassats, d’on venim, quines persones ens han marcat, com ens ha influenciat el lloc on vivim o els viatges que hem fet, les experiències viscudes…
Mitjançant tècniques artístiques que treballava Joan Miró, com el collage o l’assamblage, han recollit tots aquests relats de forma plàstica.
Finalment, els alumnes de 6è han investigat quina és la influència de la llum en el nostre dia a dia. Al Mas van poder comprovar la importància de la llum del Mediterrani en la creació artística de Miró, però també com aquesta llum actualment pot representar un problema de conservació. També es van poder adonar de com era la vida abans de l’arribada de l’electricitat, moment en què s’utilitzaven llums d’oli o de carbur, com els que es conserven al Mas o que protagonitzen algunes obres de Miró. Finalment, han exposat les seves conclusions en unes representacions amb ombres xineses.
Aquests projectes s’emmarquen en el programa aproPA’T, que té com a finalitat impulsar projectes col·laboratius entre els centres educatius i museus per aprofitar el patrimoni cultural com a generador de contextos d’aprenentatge innovadors que estimulin el treball competencial i dotin de sentit i autenticitat els projectes que realitza l’alumnat.
El programa aproPA’T és una iniciativa de la Xarxa Territorial de Museus de les comarques de Tarragona i de les Terres de l’Ebre, en col·laboració amb el Departament d’Educació, i té com a objectiu reforçar la relació entre els museus i els centres educatius per crear projectes col·laboratius amb la finalitat de contribuir a la transformació educativa.
Aquest curs escolar, el programa aproPA’T també ha acompanyat els projectes col·laboratius entre el Museu d’Alcover i l’Institut Fonts del Glorieta; el Museu del Port de Tarragona, l’Escola El Serrallo i el Col·legi El Carme; i el Museu Comarcal de la Conca de Barberà, l’Escola Mare de Déu de la Serra i l’Institut Martí l’Humà. Per la seva banda, els Museus de Reus i el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona també han seguit la seva col·laboració iniciada anys anteriors amb projectes realitzats amb centres educatius de Reus i Constantí, respectivament.
Actualment, la Xarxa està formada per setze museus de la demarcació: el Museu d’Alcover, el Museu Terres de l’Ebre, el Museu d’Història de Cambrils, el Museu Deu, el Museu Pau Casals, la Fundació Apel·les Fenosa, el Museu Terra, el Museu Comarcal de la Conca de Barberà, els Museus de Reus, el Museu Diocesà de Tarragona, el Museu Nacional de Tarragona, el Museu d’Art Modern de Tarragona, el Museu de Tortosa, el Museu de Valls, la Fundació Mas Miró i el Museu del Port de Tarragona.