Finalitza el programa de seguiment a la gent gran amb nombrosos vincles personals que perduraran més enllà de l’emergència sanitària 

Finalitza el programa de seguiment a la gent gran amb nombrosos vincles personals que perduraran més enllà de l’emergència sanitària 

  • L’Ajuntament plantejarà, quan sigui possible,  un acte de retrobament entre la xarxa de voluntariat i les persones ateses durant aquests tres mesos, perquè es puguin conèixer personalment.
  • S’ha donat suport a més de 2.000 persones majors de 65 anys que han rebut atenció telefònica i ajuda en tasques quotidianes.

El programa de seguiment a la gent gran que l’Ajuntament de Mont-roig del Camp va engegar a l’inici de la declaració de l’emergència sanitària ha deixat moltes històries boniques, emotives i per al record, tant per a les persones grans, com per a l’equip de voluntariat que hi ha participat.

La iniciativa ha acabat avui, coincidint amb la finalització de l’estat d’alarma i l’entrada al període de la nova normalitat, previst per aquest cap de setmana, però amb nombrosos vincles i afinitats creades que perduraran en el temps. Tant és així que, en el moment en què es pugui, l’Ajuntament durà a terme un acte de retrobament entre voluntariat i persones que han estat ateses perquè es puguin veure i conèixer personalment.De fet, la majoria de persones que han participat en el programa demanen poder-se trobar. A més, hi ha voluntaris que han dit que encara que finalitzi el programa continuaran les trucades pel vincle personal que s’ha creat, més d’enllà de la tasca de voluntariat. També les persones que han rebut el seguiment demanen poder agrair personalment a les persones que les han trucat o els han ajudat durant aquests mesos. 

I és que han estat quatre mesos amb històries ben entranyables, com l’àvia que va fer arribar una mona a casa d’una voluntària el dia de Pasqua o una trucada per felicitar un aniversari que un voluntari va fer amb gran il·lusió i que va emocionar a la persona gran que la va rebre. També, és clar, hi ha hagut històries de superació, com la d’un home de 77 anys, que va estar a punt d’ingressar per coronavirus i que la persona voluntària el trucava per dir-li bon dia, bona nit i per saber com es trobava, si millorava, si li feia efecte l’antibiòtic o si necessitava ajuda. Tot un suport prestat de cor, i que l’home, que finalment va acabar revertint, també ha dit que voldria agrair.

Més de 2000 persones ateses

El programa ha comptat amb la participació dels treballadors/es municipals de més de 15 departaments o àrees de l’Ajuntament i de l’empresa Nostreserveis, voluntaris del municipi i els Centres d’Atenció Primària.

Tots ells han fet seguiment, a partir de protocols d’actuació i una intensa organització interna, a més de 2.000 persones, de les 2.850 empadronades que tenen de més de 65 anys. Així, a totes aquelles persones grans que no s’han pogut localitzar per telèfon també s’ha intentat trobar-les a les adreces d’empadronament, en alguns casos sense èxit. Hi ha hagut també ocasions en què els mateixos avis i àvies han dit que no calia, ja que comptaven amb suficient suport familiar.

Més que trucades telefòniques

De fet, el programa va iniciar-se amb trucades telefòniques periòdiques a totes les persones grans per tal de conèixer com es trobaven, quina era la seva situació personal, respondre les seves inquietuds, fer-los recomanacions de salut i prevenció, així com conèixer si necessitaven ajuda. D’aquesta manera es va poder identificar aquells casos en els quals es requeria atenció a domicili. 

Així, durant l’estat d’alarma s’han dut a terme també tasques quotidianes com ara anar a llençar les escombraries o anar al supermercat a comprar o a la farmàcia a buscar medicaments, per tal que no haguessin de sortir al carrer. A més, s’ha ofert un servei de neteja a domicili, que també finalitza avui, així com un servei de menjador social a domicili i lliurament d’aliments de la Creu Roja a les persones grans que ho necessitaven, i que continuarà segons les necessitats.

Però la feina diària dels voluntaris ha anat molt més enllà d’aquestes qüestions pràctiques, ja que molts s’han dedicat a acompanyar psicològicament a persones que ho estaven passant malament amb processos d’angoixa i ansietat o fins i tot amb depressió per la covid-19 o per l’agreujament de processos anteriors.

Finalment, els treballadors municipals també han fet d’enllaç entre aquestes persones i el Departament de Salut o els hospitals propers en el seguiment i el tractament d’algunes patologies prèvies. Així, també s’ha assistit a persones més joves amb patologies, que necessitaven ajuda per anar a fer els tractaments i el seguiment de les analitiques al CAP, així com a persones amb covid o possible covid en coordinació amb el CAP. 

 

Comparteix aquest article